Miksi lavatanssijoiden kannattaisi tutustua myös crossbody-salsaan? (3.12.2018)

Valmistelin tänään rumba-bolerotuntia Sekahaun huomiselle kurssille Raisiossa ja havahduin taas kerran kuinka paljon salsan (On1, On2) opiskeluni vaikuttaa lavoilla tanssimaani rumbaan.

Aiemmassa blogissani kerroinkin  jo sitkeästä asennevammastani kuubalaista casinoa/salsaa kohtaa – ja siitäkin miten pääsin tuosta asenteesta yli. Lavoille kuubalainen salsa tai sen kotimainen versio Suomi-salsa on jo asettunut ja hyvä niin, vaikka onhan lajikirjo lavoilla jo huima. Varsinaisella salsalla (ns. crossbody-tyylit On1 ja On2), joka siis syntyi Yhdysvalloissa (toki latinalaisista vaikutteista), ei sinällään ole käyttöä Suomen lavoilla kuin satunnaisesti DJ:n soittaessa sopivaa kappaletta ja kahden alan harrastajan kohdatessa. Suomisalsat eivät tässä tanssissa alkuunkaan toimi. Kuitenkin, olen ehdottomasti sitä mieltä, että tuon crossbody-tyylisen salsan harrastaminen avaisi lavatanssijoille aivan uusia mahdollisuuksia saada ilo irti rumba-boleroa ja cha cha:a lavoilla tanssittaessa – kahdestakin syystä.

Ensinnäkin salsa on sosiaalitanssi, mutta sen opetuksessa kiinnitetään erittäin paljon huomioita oikeaan suoritustekniikkaan viennissä, seuraamisessa, vartalon käytössä ja askelluksessa. Tyypillisesti parisalsan (On1, On2) harjoituksissa ensimmäinen puolikas tehdäänkin tekniikkaharjoitteita (shines). Kilpatanssia harrastamalla saisit osin samoja elementtejä, mutta et sosiaalitanssin näkökulmasta. Kaikki on kilpapuolella isompaa ja tavoitteena on viehättää tuomaria (ei omaa paria). Salsan tekniikka on lähes sellaisenaan sovellettavissa lavalla tanssittaviin rumba- ja cha cha kappaleisiin, vaikka askelten ajoitusta joudutaankin hieman säätämään. Kun tanssitaan salsaa On2, on askelkin käytännössä sama kuin rumba-bolerossa, vain tauon paikka muuttuu (salsassa 4., rumba-bolerossa 2. ja rumbassa 1. isku). Cha-cha puolestaan on vakiotavaraa On2-tanssijoille ja sitä tanssitaankin käytännössä kaikissa salsabileissä – toki salsan kuvioilla ja habituksella. Salsa On2 on tyyli, johon kokeneet salsaajat usein Suomessakin päätyvät. Siinä suunnanmuutokset tapahtuvat kakkos- ja kutosiskulla, kun ne On1-tyylissä tapahtuvat ykkös- ja vitosiskuilla (kuten casinossa). Koska On2-tyylissä ykkösiskulle astutaan oikealla jalalla, on se hyvin samankaltainen lavoilla tanssittavien rumba-boleron ja cha-cha:n kanssa. Salsaopissa tekniikka paranee. Tanssitaivaaseen pääsy edellyttää lavalattareissakin vartalon käytön hyvää hallintaa, sillä vain sen kautta mahdollistuu myös musiikin tulkinta.

Toisekseen – lähes kaikki kuviot ovat salsasta sellaisenaan hyödynnettävissä näissä lavalattareissa. Itse asiassa salsan kuvioit sopivat lavalle paremmin kuin kilpatansseihin sovitetut liikkeet – onhan ne tehty sosiaalitanssiin ja ovat siten luontevia vietäviksi ja seurattaviksi. Ja ne mahtuvat pienempään tilaan kuin monet kilpapuolelta tuodut liikkeet, kuten esimerkiksi avaukset (New York). Äkkiseltään tuntuu, että rumban soidessa lavalla nykyään kaikki alkavat tehdä avauksia… Salsa tarjoaa satoja parempia vaihtoehtoja liikkua parin kanssa. Joskin toki oleellisempaa kuin kuvioiden määrä, on niiden laatu, mutta tästä jo puhuttiinkin ensimmäisessä perustelussa.

Salsaa kannattaa toki tanssia muistakin syistä kuin lavatanssinsa kehittämiseksi. Crossbodysalsalla on Suomessa kasvava joukko fanaattisia kannattajia, yhteisö on leppoisan mukava ja bileet ovat hyviä. Suurin alan toimija Suomessa on Mikko Kempen Helsinki Salsa Academy.

Kuubalaisessa salsassa en näe sen enempää tekniikassa kun kuvioissakaan sovitettavaa muihin lavalattareihin, mutta sehän toimii helppona ja leppoisana suomisalsana sellaisenaan. Toki ilottelun ja vartalonkäytön soisi siinäkin lisääntyvän ja ainakin Matias Löyttyniemi koittaa niihin ahkerasti tunneillaan kannustaa.

Tällä hetkellä ehdoton suosikkisalsani on Al Deloryn “Via”, jota tulkitaan mm. tässä videossa.

Saatat pitää myös näistä...